مراقبت از بيمار و مريض در منزل

۹ بازديد
بيماري هاي متنوع هستند و نمي توان نحوه مراقبت از هر بيماري را يك به يك توضيح داد ولي به طور خلاصه اگر بخواهيم به بيماري هاي پوستي در سالمندان بپردازيم، بايد به خشكي و نازك شدن پوست اشاره كنيم.

در اين مواقع نياز است يك متخصص پوست مواد نرم كننده براي پوست سالمند تجويز كند يا اگر به ديابت مبتلاست به او آموزش داده شود تا مراقب پاهاي خود باشد و هر روز از نظر وجود زخم آن را بررسي كند. (حس عمقي پاها در بيماران مبتلا به ديابت به دليل درگيري عصبي كاهش پيدا مي كند) مورد ديگر سالمنداني اند كه دچار اختلال در راه رفتن هستند و احتمال زمين خوردنشان زياد است.

اين افراد بهتر است از عصا استفاده كنند و با احتياط تر قدم بردارند. عصا مانع زمين خوردن و شكستگي هاي ناتوان كننده در لگن و ران مي شود. اين موارد و توصيه هاي غذايي و فعاليت فيزيك و… گوشه كوچكي از اصول مراقبتي ساده هستند كه تقريبا همه سالمندان با كمك پزشك و بالابردن سطح آگاهي خود مي توانند آن را رعايت كنند.

مراقبت از بيمار در منزل

سالمندان و دگرمراقبتي

سالمندان ممكن است به اطرافيانشان وابسته باشند و نتوانند كارهاي روزمره زندگي مانند لباس شستن، غذاپختن، خريد كردن، حمام رفتن و… را انجام دهند. مراقبان سالمندان به 2 گروه تقسيم مي شوند؛ مراقباني كه از خويشان سالمندان هستند و مراقباني كه استخدام مي شوند.

در ايران بيشتر سالمندان كنار خانواده شان زندگي مي كنند و آنها وظيفه نگهداري از سالمند را برعهده دارند و خانواده بدون اينكه پولي دريافت كند كارهاي سالمند را انجام مي دهد در حالي كه در نوع دوم فرد ديگري با دريافت مبلغ اين وظيفه را برعهده مي گيرد.

نكاتي در خصوص نگهداري از سالمند در منزل

سالمنداني كه به مراقب نياز دارند قطعا به دليل وجود مشكلي مانند زمين گير بود، بيماري يا كهولت سن و فرتوتي قادر به مراقبت از خود نيستند. بنابراين مراقبان بايد اصول نگهداري از سالمند را با توجه به نوع بيماري و وضعيتش آموزش ببينند. مثلا اگر سالمندي فقط بايد روي تحت بماند حتما لازم است راه هاي جلوگيري از زخم بستر را بدانند و بيمار را مدام جابجا كنند يا نواحي در معرض فشار را ماساژ دهند تا خون بيشتري در آن جريان يابد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد